Detail kurzu
Kvalifikační kurz - Pedagog volného času, asistent pedagoga
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Popis kurzu
STUDIUM PEDAGOGIKY K ZÍSKÁNÍ KVALIFIKACE PEDAGOGA VOLNÉHO ČASU, KTERÝ VYKONÁVÁ KOMPLEXNÍ PŘÍMOU PEDAGOGICKOU ČINNOST V ZÁJMOVÉM VZDĚLÁVÁNÍ
Obsah kurzu
- Základy pedagogiky (6 hodin): Vymezení oboru Pedagogika. Základní pedagogické kategorie a pojmy. Autorita formální a neformální. Cíle výchovy. Výchovné zásady. Motivace ve výchově. Motivace vnější a vnitřní. Využití potřeb pro motivaci. Motivační kruhy. Možnosti hodnocení dětí. Základy pedagogické diagnostiky. Odměny a tresty. Preventivní a represivní systémy. Školy a školská zařízení. Zařízení pro výchovu ve volném čase.
- Didaktika zájmového útvaru (6 hodin): Vymezení pojmů a základních zásad (Specifika zájmového vzdělávání. Zájmový útvar, jeho druhy a organizační formy. Didaktika a didaktické zásady v procesu zájmového vzdělávání). Efektivní strategie vedení zájmového útvaru (Animace. Motivace účastníků. Princip participace. Pravidla a hranice. Význam zážitku a zkušenosti. Význam hry). Příprava základní jednotky zájmového útvaru (Východiska, postup, struktura. Cesty k nalezení
pracovních forem).
3. Pedagogika volného času (8 hodin): Fenomén volného času, jeho vývoj, situace současné společnosti, modely přístupu k volnému času (rekreační, kompenzační, integrační), pedagogika volného času jako vědní obor, kurikulum pedagogiky volného času, cíle a specifické metody pedagogiky volného času (podle H. Opaschowského) – informativní poradenství, komunikativní animace, participativní plánování. Specifika zájmového vzdělávání dětí a mládeže, jeho organizace.
4. Základy speciální pedagogiky (8 hodin): Vymezení předmětu speciální pedagogika, jednotlivé speciálně pedagogické obory. Základní terminologie. Klasifikace rehabilitace ve speciální pedagogice ICF (2001), základní metody diagnostiky a intervence. Alternativní a augmentativní komunikace. Integrace, inkluze. Základní charakteristiky jednotlivých postižení, přístup k osobám s různými postiženími.
5. Environmentální výchova (2 hodiny): Hra/aktivita, která ukáže, že účastníci kurzu o mnohých environmentálních problémech ví, ale mnohdy si je nespojují s vlastním životem. Video a empirická data a vybrané pojmy, které stručně seznámí účastníky s komplexností environmentální problematiky. Hra/aktivita simulující provázanost chudoby – vzdělání – hodnot.
6. Základy dětské psychologie: Dítě jako střed sociální sítě, základní témata – bezpečí a úzkost, iniciativa a závislost, aktivita, motivace, vůle a pasivita, kooperace a agresivita, zrání a adaptabilita, přínos učitele a jak může budovat s dítětem vztah, psychosomatické obtíže dětí.
7. Základy vývojové psychologie (8 hodin): Učení a zrání, psychomotorický vývoj, vývoj kresby, vývoj řeči a inteligence, morální vývoj, psychosexuální vývoj, vývoj dětské hry. Charakteristika vývojových specifik zvláště u dětí od 2 do 15 let.
8. Seminář sociální psychologie (8 hodin): Metody sociální psychologie. Komunikace, percepce, motivace, kooperace, agrese. Práce se skupinou – vnímání jednotlivých prvků ovlivňujících pracovní atmosféru skupiny; rušení jako faktor ovlivňující proces učení skupiny, ovlivňování pracovní atmosféry skupiny.
9. Etika a multikulturní výchova (10 hodin): Pojetí etiky a možné přínosy pro pedagoga. Otázka svobody, svědomí, a motivace k jednání; pojetí hodnoty a kultury. Obecně lidské a kulturně podmíněné potřeby mladého člověka; příklady situací, kdy tyto potřeby vznášejí eticky významné požadavky; adekvátní etické teorie. Hodnoty přítomné ve vztahu ke klientovi, k sobě a ke spolupracovníkům. Identifikace vybrané profesní role.
10. Kořeny evropské kultury (6 hodin): Vysvětlení základních pojmů z oblasti kořenů křesťanské kultury, včetně základní etymologie. Seznámení se základními historickými kontexty ovlivňujícími rozšíření křesťanské kultury v Evropě.
11. Základy práva pro výchovné instituce (6 hodin): Základní právní terminologie. Hierarchie a tvorba právních předpisů (Úvod do problematiky, základní pojmy. Zdroje práva ve školství. Právní řád. Listina základních práv a svobod. Úmluva o právech dítěte). Koncepční dokumenty vymezující oblast výchovy a vzdělávání v ČR. Typy výchovných institucí a jejich návaznost na právní řád.
12. Základy zdravovědy a první pomoci (6 hodin): Základy první pomoci – přivolání záchranné služby, priority ošetření, vyšetření zraněného, zahájení resuscitace (KPR), polohování (zotavovací poloha, protišoková poloha, Rautekův a Gordonův manévr), závažné stavy ohrožující životní funkce. Základy zdravovědy – vybavení lékárny, běžná poranění, hygienická vyhláška, základní zdravotnická dokumentace.
13. Úvod do managementu a řízení (6 hodin): Základy managementu – interdisciplinární model managementu školských zařízení a neziskových organizací. Týmový management (komunikace v týmu, pracovní motivace, řešení konfliktů, delegování pravomocí, rozhodování, základy ekonomicko-právní problematiky, základy komunikace s médii). Projektový management a jeho uplatnění ve školách.
14. Supervize odborné praxe (16 hodin): Význam praxe – jako doby získávání profesních zkušeností i růstu lidské zralosti. Průběh praxe – organizace praxí, náplň supervizního semináře k praxím.
Cílová skupina
Získaná odborná kvalifikace:
- Kvalifikaci „pedagoga volného času vykonávající komplexní přímou pedagogickou činnost v zařízení pro zájmové vzdělávání“ získává podle § 17, odst. 1, písm. f, zák. č. 563/2004 Sb. každý absolvent našeho kurzu, který má maturitu.
- Kvalifikaci „asistenta pedagoga, který vykonává přímou pedagogickou činnost spočívající v pomocných výchovných pracích“ v jakémkoliv školském zařízení kromě tříd, kde vzdělávají žáci „se zvláštními vzdělávacími potřebami“ získává tímto kurzem každý, kdo má ukončené jakékoliv střední vzdělání (i bez maturity, např. učňák), podle § 20, odst. 2, písm. d).
- Kvalifikaci asistenta pedagoga pracující ve třídách pro žáky se zvláštními vzdělávacími potřebami získává tímto kurzem každý, kdo má maturitu (§ 20, odst. 1, písm. f)
- Kvalifikaci „vychovatele“ podle § 16 zák. č. 563/2004 Sb. získává tímto kurzem jenom ten, kdo absolvoval jakoukoliv vysokou nebo vyšší odbornou školu. Kdo má maturitu na jiné než střední pedagogické škole a nemá žádné další vyšší vzdělání, musel by k získání této kvalifikace absolvovat podobný kurz jako nabízíme my, ale musel by být organizován vysokou školou.
Hodnocení
Organizátor
Podobné kurzy
podle názvu a lokality