Detail kurzu

Racionální principy klavírní techniky podle Alfreda Cortota

CHECK POINT ART, o.p.s.

Popis kurzu

Specializovaný workshop nabízí náhled do problematiky klavírní techniky, do funkce hracího aparátu a jeho co nejefektivnějšího využití v klavírní praxi. Cílem je správné využití fyziologických a fyzikálních zákonitostí klavírní hry. Individuální přístup výuky je určen výhradně pro klavíristy na minimální úrovni studentů Konzervatoře. Je hlavně možností pro pedagogy v oboru hry na klavír k rozšíření vědomostí správné práce se svalovo-neurologickou strukturou těla studenta – klavíristy.

Obsah kurzu

  1. Jeden z nejdůležitějších momentů při hraní je nalezení rovnováhy mezi uvolněným (pasivním) stavem ruky a rukou aktivní, vykonávající jistou činnost. Problém každého klavíristy je získat kontrolu nad svým „hracím aparátem“, respektovat jeho fyziologické a anatomické zákonitosti, udržovat ho v neustálé pozornosti a bdělosti, zároveň ale nalézt chvíle pro odpočinek při hraní. A. Cortot již na začátku svého velkého díla „Racionální principy klavírní techniky“ klade důraz na navození stavu psycho-fyzické rovnováhy a koncentraci před cvičením nebo i přímo před hraním. Je to série cviků, rozdělených do 3 skupin (gymnastika mimo klavír, na klavír a na víko klavíru), které jsou pro klavíristy důležité, jako rozcvičení pro sportovce a tanečníka. Je to nalezení a nabuzení stavu „slyšící ruky“, vnitřního klidu a bdělé pozornosti, tak potřebné při hraní.
  2. V tomto bloku se pracuje na pětiprstové poloze, ve které se seznámíme se třemi druhy prstové artikulace – podle Cortota je to jednoduše malá, střední a velká artikulace. Rozdělení této kapitoly do třech bloků (série A, B a C) vypracuje dlaň a prstovou techniku na nejvyšší možnou úroveň, počínaje cvičením na osamostatnění práce všech prstů, přes jejich vyrovnanému úhozu, pohyblivosti a posílení, až k použití prstové techniky v praxi: substituce, repetice (technika opakovaných tónů), hra natrilů a mordentů včetně trilků, různě rytmizovaných a trilků s vedením melodického hlasu neboli dvojitých a trojitých trilků.
  3. Velký objev tohoto mistra klavírní hry, doložený na historických faktech vývoje klavírní hry, počínaje Purcellem a Couperinem, přes J. S. Bacha, Ch.-Ph.- Emm. Bacha až po nepřekonatelný pianismus velkých romantiků: Clementi, Chopin, Liszt, Thalberg a mnoho dalších, je palec! Dle mého názoru, palec je mostem mezi drobnou (prstovou) a velkou (paže a celé ruce) technikou, je klíčem k řešení všech(!) problémů týkajících se blokace ruky a ztuhlosti při hraní a nepříjemných bolestí svalů a hlavně šlach. Je bránou k dosažení vlastního Mistrovství při hraní. Ne nadarmo, tento velky klavírista, A. Cortot, věnuje jednu celou kapitolu své práce této tematice. Kromě pochopení horizontální a vertikalní práci palce, je zde hra stupnic, rozložených a „zlomených“ akordů a hra palcem v kompozičním melodickém pohybu.
  4. Dvojhmatová technika prohlubuje problematiku vyrovnanosti prstů, jak ve vertikálním, tak v horizontálním pohybu, je zaměřená na paralelní pohyb dvojhmatů jednou rukou (od secund po septimy), kde oba hlasy mají stejný směr pohybu. Je zde nabídka nekonečného množství prstokladů pro dvojité tercie a sexty, diatonické i chromatické a také prstoklady pro výše uvedené intervaly.Hra polyfonie je zaměřená na hru dvojhmatů jednou rukou v protipohybu se stejným rytmem, s oddělením melodie jednotlivých hlasů, dvojhmatů s odlišnou rytmizací, barevné rozlišení jednotlivých hlasů polyfonie, která je základem pro dokonalé pochopení problematiky hry polyfonie, což znamená horizontální způsob přemýšlení při hře polyfonie. Extenze ruky je zaměřená na rozpětí mezi prsty a poukazuje na problémy „malé“ ruky a navyšuje pružnost dlaně a zápěstí při hře. Cvičení zde jsou rozdělena na cvičení pro „malou“ a „velkou“ ruku, a pokračují v přípravě velké techniky klavírní hry.
  5. Je to velmi obsáhlá kapitola, která dokonale propojuje prstovou techniku s technikou zápěstí, lokte, ramene t.j. celé ruky v horizontálním a vertikálním pohybu přes celou klaviaturu. Zde se seznámíme s hrou glissand, dvojitých glissand, skoků, překřížením rukou, arpegiami směrem nahoru a dolů, vertikálními repeticemi dvojhmatů, s toccatovou technikou, s horizontálními pohyby celé ruky po klaviatuře, s tremoly „zlomených“ akordů a celkovým náhledem oktávové techniky. Součastí závěru této lekce je praktická zkouška.

Cílová skupina

Učitelé MŠ, učitelé 1. a 2. stupně ZŠ, pedagogové volného času, učitelé SOŠ a SOU, učitelé ZUŠ a SUŠ, učitelé – vedoucí zájmových kroužků a klubů, speciální pedagogové, veřejnost

Certifikát Osvědčení
Hodnocení




Organizátor